5 czerwca 2025 roku w Centrum Językowym Politechniki Opolskiej gościliśmy czteroosobową delegację z Hotelová Śkola Vincenze Priessnitze a Obchodní Akademie z Jeseníka. Wizyta ta była kolejnym krokiem w naszej współpracy, którą zainicjowałam w marcu podczas mojego wyjazdu do Czech. Wtedy też odwiedziłam szkołę w Jeseníku, prezentując uczniom Polskę, Opole i naszą uczelnię. Miałam również okazję zwiedzić placówkę, w tym działającą na jej terenie kawiarnię, w której uczniowie odbywają praktyki zawodowe. To miejsce zrobiło na mnie duże wrażenie – zarówno pod względem atmosfery, jak i jakości serwowanej kawy.
W skład czeskiej delegacji weszli: dyrektor szkoły mgr Kamil Hégr oraz nauczyciele języków obcych: mgr Ivo Šimek i mgr Silvie Bednarská oraz Bailey Price – nauczycielka z USA odbywająca aktualnie staż w Jeseníku. Spotkanie rozpoczęliśmy od krótkiej rozmowy przy kawie i cieście. Pozwoliło nam to lepiej się poznać i omówić możliwe kierunki dalszej współpracy.
Następnie wspólnie zwiedziliśmy II Kampus Politechniki Opolskiej – odwiedziliśmy m.in. basen oraz laboratoria wysiłkowe Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii. Później goście wzięli udział w obserwacji zajęć – najpierw prowadzonych przez mgr Katarzynę Borysiuk, a następnie moich. Staraliśmy się zaprezentować nasze podejście do nauczania języków z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi dydaktycznych. Nasi goście wyrazili duże zainteresowanie tym, jak pracujemy na co dzień.
Po zakończeniu części dydaktycznej zjedliśmy wspólny obiad w naszej uczelnianej Strefie , a następnie udaliśmy się na spacer po Opolu, podczas którego pokazałyśmy im kilka charakterystycznych i ciekawych miejsc w mieście.
Współpraca z Jeseníkiem będzie kontynuowana – we wrześniu ponownie odwiedzę ich szkołę, by przeprowadzić szkolenie dla nauczycieli dotyczące wykorzystania narzędzi cyfrowych i sztucznej inteligencji w edukacji. Z kolei w grudniu planowana jest rewizyta – czescy uczniowie i nauczyciele wezmą udział w pierwszych Międzynarodowych Targach Kultur, Języków i Zwyczajów, które chcę zorganizować na naszej uczelni.
Działania tego typu mają dla mnie duże znaczenie – pozwalają na realne umiędzynarodowienie naszej pracy dydaktycznej i otwierają przestrzeń do wymiany doświadczeń między nauczycielami i uczniami z różnych krajów. To również szansa na rozwój kompetencji międzykulturowych i językowych w praktyce, zarówno po stronie studentów, jak i kadry akademickiej.